2015. szeptember 10., csütörtök

Majomház

2015. NAGY KÖNYVES KIHÍVÁSÁNAK NEGYVENKETTEDIK KÖNYVE – Kurt Vonnegut: Majomház

Azt, hogy ezt a könyvet megismertem és elolvastam (ahogyan eddig már több könyvet is) a Nagy Könyves Kihívásnak köszönhetem. Korábbi bejegyzésemben már írtam, milyen előnyei vannak annak, hogy belevágtam a könyvkihívás teljesítésébe, most már azt is mondhatom − és, talán ismétlem magam, talán nem, már nem igazán emlékszem −, hogy annak is örülök, hogy a  Nagy Könyves Kihívás, ha csak az interneten is, de összeismertetett olyan emberekkel, akik szintén szeretnek olvasni, és ötleteket adnak ahhoz, mit olvassak. A közösségi portálon írt ugyanis egy könyvbarát Vonnegut egyik művéről, amelynek címe Harrison Bergeron. Ezt az írást eredetileg a könyvkihívás azon pontjához ajánlották, amely egy olyan mű elolvasását írja elő, amely a jövőben játszódik. A tartalmáról csak annyit írtak, hogy ebben a jövőben játszódó történetben az emberek egyenlőek, mégpedig azért, mert a hátrányügyi miniszter erről gondoskodik. Aki például túl okos, annak a fülében gondolkodászavaró készüléket kell viselnie, aki túl jól mozog, annak ólomsúlyokat kell magán hordania, aki pedig túl szép, annak maszkkal kell eltakarnia az arcát. Nos, ennyit tudtam erről a műről, de ennyi is felkeltette az érdeklődésemet. Később kiderült, hogy ez nem regény – sajnos, mert szívesen olvastam volna −, csak egy novella, úgyhogy keresni kezdtem. Meg is találtam a Majomház című kötetben. Gondoltam, akkor ezt a könyvet olvasom el ahhoz a ponthoz, amely szerint el kell olvasni egy novellás kötetet.


A Harrison Bergeron című novella tetszett. És ezen kívül még több novella is. A témák változatosak. Az Ezúttal ki vagyok?, amelyet szintén élmény volt olvasni, például egy színjátszókör tagjairól szól (persze, hogy tetszett, amikor imádom a színházat), de tetszett az Ádám című novella is, amelyben frissen apukává vált férfiak a főszereplők, és nagyon jó volt A hazugság című írás is. A kötet érdekessége, hogy több novella is a jövőben játszódik, a már említett Harrison Bergeronon kívül például a Holnap, holnap, holnap is, amelynek helyszíne a Föld, de azt úgy képzeli el 2158-ban az író, hogy már nincs elég hely és élelem, a túlnépesedés miatt az emberek kis lakásokban zsúfolódnak, nincs intimitás, van viszont olyan szer, ami meghosszabbítja az életet, úgyhogy van, aki 175 évig is él, a 100 éves pedig még igazán fiatalnak számít. De a kötetben vannak olyan novellák is, amelyek elég abszurdak, az egyik történetben például az emberek élő sakkjátszma résztvevői, egy másik írásban pedig a szereplők testeket kölcsönöznek maguknak. Szerintem ebben a kötetben mindenki találhat magának érdekes novellát.


Kurt Vonnegut novellás kötetével én a Nagy Könyves Kihívás 12. pontját teljesítettem, mert ez egy novellás kötet. De a Majomház elolvasásával teljesíthető a lista 11. pontja is, mert a kötet címe egyetlen szóból áll, a 13. pont, mert  minden történet más országban játszódik, mint Magyarország, teljesíthető a 41. pont is, ha valaki még Vonnegut művei közül nem olvasott semmit, és a 44. pont is, mert ez a könyv eredetileg nem az anyanyelvünkön íródott.


A Majomház történetei nem mindennapi sztorik. A könyvet azoknak ajánlom, akik szeretnek elrugaszkodni a valóságtól, mert sok novella olvasása közben bizony ezt kell tennie az olvasónak. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése