2015. szeptember 23., szerda

A rágógumitolvaj

2015. NAGY KÖNYVES KIHÍVÁSÁNAK NEGYVENHATODIK KÖNYVE – Douglas Coupland: A rágógumitolvaj

Ezt a könyvet sem terveztem elolvasni, amikor belevágtam a Nagy Könyves Kihívásba, de egyszer csak „szembe jött”… Egy szombat este Nyíregyházán a NyírPlazában volt dolgom, nem könyvet akartam venni, de nem tudtam megállni, hogy betérjek a könyvesboltba. Szomorú helyzet fogadott: azok voltak az utolsó órák, amikor még az Alexandra Könyvesbolt nyitva volt. Este, a záráskor végleg bezárt. Szerettem azt a könyvesboltot, mindig lehetett ott kapni a könyveimet (Napfényes Riviéra, Incognito, Hepi Börszdéj), s bár tudtam, hogy a helyén egy másik, új könyvesbolt nyílik, akkor is szomorkásan sétáltam a polcok mellett. Megnéztem a könyveimet. Jó volt látni őket, de rossz volt tudni, hogy arról a polcról már senki nem veheti meg őket.


Az utolsó nap nagy kedvezményt adtak a könyvekre, s én, bár tényleg nem készültem könyvet venni, elcsábultam, és úgy döntöttem, ha már annyira olcsón adják, veszek néhányat. Vettem egy útikönyvet Moszkváról, mert oda készülök, megvettem A férj, aki elfelejtette a feleségét című regényt, amit idén a Nagy Könyves Kihívás során olvastam el, és nagyon tetszett (írtam is róla a blogomban, ITT olvashattok róla), és összeszedtem még néhány könyvet, köztük Douglas Coupland: A rágógumitolvaj című regényt is. A címe keltette fel az érdeklődésemet, és, elolvasva a tartalmát, úgy gondoltam, jó könyv. Nem tudtam, hogy mikor kerül rá sor, de tudtam, hogy biztosan elolvasom.


" "Te is ki akarsz szállni? Gyakran szeretnél másvalaki lenni, bárki, csak ne az, aki vagy?” –kérdezi Roger a naplójában, mert neki aztán tényleg van oka, hogy elege legyen önmagából. Negyvenhárom évesen egy írószer-nagyáruházban dolgozik, rakosgatja a tollakat és a nyomtatópapírokat, vedeli a vodkát, és csak úgy csöpög belőle a bánat, mert valahol, valamikor nagyon elronthatott valamit az életében…” Így kezdődik a könyv tartalmi ismertetője, ami, valljuk be, elég kecsegtető. Sokan gondolják úgy, hogy változtatnának az életükön, mert unják azt, amit csinálnak, aztán vagy adódik rá lehetőségük, vagy nem, s ha adódik, vagy mernek változtatni, vagy nem. Érdekel ez a téma. Én magam is gyakran foglalkozom a regényeimben az élet nagy változásaival, olyanokkal is, amiket a sors produkál, és olyanokkal is, amelyekről az emberek döntenek. Napfényes Riviéra című regényem több szereplője is elégedetlen az életével, az Incognito főszereplője kifejezetten azért utazik el egy határmenti hotelbe, hogy átgondolja, mer-e változtatni az életén, Hepi Börszdéj című regényemben pedig minden szereplőm élete megváltozik. Mert, ahogy mondják, az életben csak egyetlen dolog állandó: a változás. Ezért is érdekelt A rágógumitolvaj című regény.


A regény főszerplője, Roger tényleg elégedetlen az életével. A Staples irodaszer-nagyáruházban dolgozik, amit igencsak unalmasnak talál, és a mindennapjairól naplót vezet. Ebből ismerhetjük meg az életét, a gondolatait. Közben regényt is ír, amelynek címe: Kesztyűk tava. Ebbe is beleolvashatunk. De Roger naplóját az egyik kolléganője, Bethany is olvassa, aki úgy néz ki, mert úgy öltözik, mint egy halott, vagy legalábbis mint aki szeretne meghalni. Nem túl vidám karakter. Nem csoda, hogy Roger és Bethany jól megértik egymást. A kapcsolat közöttük az, hogy olvassák egymás naplóját. Nehéz eldönteni, hogy melyiküké a lehangolóbb. Az olvasó így hol Roger, hol Bethany naplójába pillanthat bele, de beleolvashat Roger regényébe is. A könyvbeli regény legalább némely ponton megmosolyogtató. Amikor Roger kézirata a Staples dolgozói kezébe kerül, a munkatársak remekül szórakoznak rajta, egyenesen kigúnyolják Rogert. Nem túl vidám történet hát A rágógumitolvaj.

A regény elejét érdekesnek találtam. Aztán kicsit unalmassá vált. De, a történet vége felé felpörögtek az események, akkor megint csak tetszett a könyv. Azért összességében jobbra számítottam.


A rágógumitolvaj című könyv elolvasásával én a Nagy Könyves Kihívás 42. pontját teljesítettem, mert ez egy olyan könyv, ami az enyém, de eddig még nem olvastam el. De teljesíthető vele a lista 13. pontja is, mert a történet egy másik országban játszódik, aki még nem olvasott semmit a regény szerzőjétől, kipipálhatja vele a lista 41. pontját is, és teljesíthető a 44. pont is, mert ez a könyv eredetileg nem az anyanyelvünkön íródott.


A rágógumitolvaj nem lett a kedvenc könyvem. És még azoknak sem kimondottan ezt a könyvet ajánlom, akik úgy érzik, hogy „ki akarnak szállni”, vagyis változtatni szeretnének az életükön. Azokat inkább arra buzdítom, hogy olvassák el Incognito című regényemet. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése