2015. április 3., péntek

Nekünk a Balaton a riviéra...

2015. NAGY KÖNYVES KIHÍVÁSÁNAK TIZENKILENCEDIK KÖNYVE – Bárány Tamás: Velünk kezdődik minden

Mekkora esély van arra, hogy az ember benyúl a saját könyvespolcának hátsó sorban lévő könyvei közé, és azonnal kiemel egy olyan könyvet, amelynek kiadási éve éppen megegyezik a születési évével? Ugye, nem túl sok? Hát velem ez történt! És, természetesen, a legjobb pillanatban. Mert éppen egy olyan könyvet kerestem, amely abban az évben jelent meg, amikor születtem. Ez ugyanis a nagy könyves kihívás listájának egyik pontja. Így ezt a pontot nem volt nehéz teljesítenem. Persze, vannak véletlenek, de azért nem a „vak véletlenre” mentem. Jól eligazodom a könyves polcomon, és nagyjából tudom, hol kell a kicsit régebben íródott, nem éppen mai regényeket keresgetnem. Annak azért örültem, hogy elsőre találtam egy megfelelő könyvet azok közül a kötetek közül, amelyeket eddig még nem olvastam. Ez a könyv pedig Bárány Tamás: Velünk kezdődik minden című regénye.


Szerintem ez a könyv még a szüleimé volt. Sok kötetük volt a polcon a Magvető Zsebkönyvtárból. Gyermekkoromban szerettem nézegetni ezt a sorozatot, a borítója alapján olyan „felnőttesnek” tűntek ezek a könyvek – azok is voltak -, és én kislányként imádtam nézegetni őket, közben, persze arra vágytam, hogy majd minél előbb elolvashassam őket. Már akkor könyvrajongó voltam.

Szokás szerint – mindig így teszek, ha egy könyvet a kezembe veszek − elolvastam a hátsó borító szövegét.

„A szőke lány némán húz egy vodkásüvegből. Az üveget gondosan visszaereszti egy fa tövébe, felegyenesedik, s néz rájuk, merev pillantással.
− Mondom, hogy svédül kell kérdezni!
− Hülye! − szól Lala nője. − Kérdezd te svédül! − És dühösen elmegy.
− Ingrid? − kérdi Anti bátortalanul.
− Ingrid Bergman, igen. A világsztár. − És halkan sírni kezd.”

Ebből a pár sornyi párbeszédből sok minden nem derült ki, de, gondoltam, nem válogatok, egy olvasást megér. Ha már ennyire szerencsés voltam, hogy ráakadtam a feltételnek megfelelő könyvre. A tartalomjegyzék hét fejezetet mutatott: Hétfő, Kedd, Szerda, Csütörtök, Péntek, Szombat, Vasárnap. Ebből már annyi világossá vált, hogy a regény egy hét története.


A könyv egy fiú és egy lány találkozásáról szól. Mindketten nyaralni indulnak a Balatonra. Nem együtt indulnak, út közben találkoznak össze, és együtt maradnak. A fiú azt ajánlja: húzzák meg magukat egy idegen nyaralóban, nem nehéz egy hétvégi házba betörni, és, ha nincsenek ott a tulajdonosok, pár napig zavartalanul ellehetnek. A fiú meg is találja a megfelelő nyaralót, ahol óvatosnak kell lenniük, hogy senki ne figyeljen fel rájuk, de sikerül elrejtőzniük, és a Balatonon jól érzik magukat. A regény a fiatalokról, a kettejük kapcsolatáról, a külvilághoz és más emberekhez való viszonyukról szól. Aztán letelik a hét, éppen összepakolnak, hogy indulnak haza, amikor jön a váratlan meglepetés. Hogy mi, azt nem írom le. Aki úgy dönt, hogy elolvassa, annak legyen igazi meglepetés. Azt viszont leírom, hogy ebben a könyvben számomra mi jelentett meglepetést. Nem az, hogy több tíz évet visszacsöppentem időben, és megjelent előttem az a környezet és az a kultúra, amelybe beleszülettem, és ami még a gyerekkoromat is végigkísérte, hanem az, ahogyan akkor – legalábbis a regény szerint − az emberek gondolkodtak és viselkedtek. A regénybeli fiú és lány összefut egy férfival, akivel a történet során többször is találkoznak, sőt, össze is barátkoznak. Az a férfi szeretné tudni, hogyan gondolkodnak a mai fiatalok. Ez számomra azért volt furcsa, mert a három szereplő első találkozása után úgy gondoltam, hogy a férfi legalább 50 éves, ki más is lehetne arra kíváncsi, hogy a „fiatalok” miről mit gondolnak, mint egy jó középkorú ember. Csakhogy egy következő jelenetből kiderült, hogy a férfi csupán a harmincas éveiben jár. Ezek szerint a 70-es években egy harmincas férfi már nem tartotta magát fiatalnak? Ma annak tartja magát. És egyáltalán nem úgy beszél a 18 évesekkel, mint a regénybeli férfi. Nekem a könyvben ez volt az igazi meglepetés.

A regény érdekessége volt még, hogy felidézte bennem a régi balatoni nyaralások emlékét. Gyermekkoromban a nyárhoz éppen annyira hozzátartozott a Balaton, mint a napsütés vagy a fagyi. Nem volt olyan év, hogy ne töltöttünk volna el legalább két hetet a Balatonnál. Akkoriban divat volt a „magyar tenger”, és szinte minden munkahely, nagyvállalat, gyár rendelkezett balatoni üdülővel, ahol olcsón hozzá lehetett jutni beutalóhoz. Igazi Paradicsom volt az a családoknak! És mi, gyerekek, imádtuk a Balatont! Szép nyarak voltak.


Bárány Tamás regényének elolvasásával én a Nagy Könyves Kihívás 30. pontját teljesítettem, mert ez egy olyan könyv, amely abban az évben jelent meg, amikor születtem. De teljesíthető vele a kihívás 41. pontja is, mert szerintem sokan vannak olyanok, akik Bárány Tamástól még nem olvastak semmit − egyébként én sem, de a lista azon pontját már egy másik könyvvel kipipáltam −, ha valaki még nem járt a Balatonon, de mindig el szeretett volna jutni oda, választhatja a 29. pontot, aki pedig a Balatonon született (ebben a könyvben a fiatalok Zamárdit és Szántódot már elhagyják, amikor kiszállnak az autóból, és letelepszenek), választhatja a lista 43. pontját is.

Ez a történet nem éppen mai, de játszódhatna akár ma is, és most is hasonló lenne. Amitől „retro”, az a környezet, ahol játszódik és a hangulat, ami átszövi a regényt. Ha valakinek illeszkedik a könyves kihívás bármelyik pontjához, és nem riad meg egy kis régi hangulattól, esetleg kimondottan nosztalgiára vágyik, vagy fel szeretné idézni az egykori kellemes, balatoni nyarakat, nyugodtan elolvashatja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése