2015. április 12., vasárnap

Hab a tortán

A NAGY KÖNYVES KIHÍVÁS HUSZADIK KÖNYVE – Cynthia Ellingsen: Hab a tortán

Erre a könyvre Nyíregyházán a könyvtárban akadtam rá. Kimondottan azért mentem el a könyvtárba, hogy a nagy könyves kihíváshoz keressek olvasnivalót. A „vicces könyv” kategóriához nem volt ötletem, úgyhogy, többek között ilyen könyvet is kerestem a polcokon. Aztán rátaláltam egy kis asztalra, ahol néhány könyvet kifejezetten a könyves kihíváshoz ajánlottak a könyvtárosok. Megláttam a Hab a tortán című könyvet, és rajta maradt a tekintetem, gondoltam, milyen kellemes kis borítója van. Aztán láttam, hogy ezt a regényt a kihívás „vicces könyv” kategóriájához ajánlják. Gondoltam, legyen: kikölcsönzöm és elolvasom. Hát… viccesnek éppen nem mondanám. De azért egyszer el lehet olvasni.

„Három nő, három generáció, három döntéshelyzet.” – olvasható a könyv hátulján. Ez alapján azt mondhatnám: éppen arról szól, mint az én egyik regényem, az Incognito. Folytatva a hátsó borító szövegének olvasását, pedig azt mondhattam: pláne! „A problémák közös forrása pedig – természetesen a férfiak.” Gondoltam, ez a nekem való regény! Kíváncsi voltam, hogy más hogyan ír hasonló problémákról, mint én az Incognito című regényemben. Erre a könyv elolvasása után azt mondom: más teljesen másképp ír. Mert más szerzőnek erről merőben más jut eszébe. Ettől érdekes az irodalom.
Cynthia Ellingsen könyvében a három nő rokonságban áll egymással: anya, lánya, unokája. Az idős nő özvegy, a középkorú nő házas, a fiatal lánynak még nincs férje (ez éppen így van az én regényemben, az Incognitóban is). A történet első jelenetében a három nő egy esküvőre igyekszik, ahol, a hagyományoknak megfelelően a menyasszony a szertartás után eldobja a virágcsokrát, s a regénybeli csokrot a három nő egyszerre, közösen kapja el. Ez azt sugallja: a történet három esküvőről szól majd. És tényleg, arról szól. Legalábbis az előkészületekről. Mindhárom nő életében vannak szerelmek és riválisok, mindhármuknak tisztázniuk kell saját maguk előtt az érzelmeiket, amiben a három nő segíti egymást. És végül mindhárom nőnek döntenie kell arról, hogy melyik férfi oldalán képzelik el az életüket. A könyv, ha nem is kimondottan vicces, de vidám, szórakoztató. Nem bánom, hogy elolvastam a regényt, mert szórakoztató könyvet nem tudom, utoljára mikor olvastam. Szerintem legalább húsz éve nem. Mindig szépirodalmat olvasok, úgyhogy cseppet sem bánom, hogy elkalandoztam egy kicsit más területre is. Ez is a könyves kihívásnak köszönhető. Tudtam én, hogy jó ötlet!
A Hab a tortán című regény elolvasásával én eredetileg a könyves kihívás 8. pontját szerettem volna teljesíteni, azt gondolván, hogy ez egy vicces könyv. De, mivel nem találtam kimondottan viccesnek, vagyis úgy gondolom, hogy ennél sokkal humorosabb történeteket is írtak, átnézve a kategóriákat, úgy döntöttem, hogy ezzel a könyvvel inkább a lista 24. pontját teljesítem, mert első látásra megakadt a szemem a könyv borítóján, úgyhogy ez egy olyan könyv, amit a borítója alapján választottam ki. De Cynthia Ellingsen könyvének elolvasásával teljesíthető a kihívás 9. pontja is, mert a könyvet nő írta, a 13. pont is, mert a történet egy másik országban játszódik, ha valaki ettől a szerzőtől még nem olvasott könyvet, akkor a lista 41. pontja is teljesíthető, de akár a 44. pont is, mert ez a könyv eredetileg nem az anyanyelvünkön íródott.

A könyv könnyed, szórakoztató, aki kikapcsolódásra vágyik, annak bátran ajánlom. Utána pedig, ha szívesen folytatná az olvasást három másik nő történetével (akiknek szintén a férfiakkal való kapcsolat okoz gondot) javaslom, hogy vegye a kezébe második, Incongito című regényemet. Az én könyvem története nem igazán könnyed, a hölgyek ott súlyosabb problémákkal küszködnek, de a regény vége minden nőnek reményt sugall, mondhatni, igazi „happy end”. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése