2015. NAGY
KÖNYVES KIHÍVÁSÁNAK TIZENHETEDIK KÖNYVE – Karinthy Ferenc: Házszentelő
A Nagy Könyves
Kihívás listáján egy dráma is szerepel, az 50 könyv egyikének egy színműnek
kell lennie. Az, hogy elolvassak egy drámát, számomra nem nagy kihívás, ezt én
évente egy alkalommal biztosan megteszem, sőt, akár többször is. Az egyik
korábbi bejegyzésemben, amikor Maugham: Színház című regényéről írtam, már megjegyeztem, hogy nagyon szeretem a színházat. Olyannyira, hogy színjátszó rendezői
képesítést szereztem, és hét éven át rendeztem egy színjátszó csoportot.
Színházi rendező végül nem lettem, mert időközben elcsábított az újságírás és a
televíziózás, de a színház iránti rajongásom természetesen megmaradt. És én
bizony az az ember vagyok, aki nemcsak eljár színházba, és a színpadon kedveli
a drámákat, hanem azon kevesek közé tartozom − szerintem kevesek közé −, akik
olvasni is szeretik a színdarabokat. Én magam nagyon szívesen olvasom őket,
mert miközben olvasom a sorokat, a színpadon látom a jelenetet. Szóval: nekem nem
okozott gondot, hogy teljesítsem a könyves kihívás 47. pontját, azaz elolvassak
egy drámát.
Drámát
választanom már sokkal nagyobb kihívás volt. Nem azért, mert nincs honnan
válogatnom, két teljes polcnyi könyvem van tele színdarabokkal, úgyhogy éppen ez
okozta a kihívást. Vannak igazi kedvenceim, drámák és drámaírók között is. A
kedvenc drámám a világirodalomból John Arden: Élnek, mint a disznók című
színműve, amit Magyarországon Gyöngyélet címmel több színházban is bemutattak −
több színházban láttam is az előadást. A kedvenc magyar drámám Spiró György:
Prah című műve, amit láttam is színpadon és olvastam is. Azt a drámát, amit
színházban nagyon élvezek, általában el is olvasom. A kedvenc drámaíróm pedig,
azt hiszem, Tennessee Williams. Azért írom, hogy „azt hiszem”, mert tényleg
nagyon szeretem a drámákat és a színházat, így - akár szerzőről, akár darabról van szó - nehéz kedvenceket választanom. Bőven lett volna olyan dráma, amit
örömmel újraolvastam volna, de, mivel van a könyvespolcomon jó néhány olyan
kötet, amelyből még nem olvastam el az összes színművet, úgy gondoltam − csak
úgy, mint a könyves kihívás többi pontjánál − olyan művet olvasok el, amit még
nem ismerek, éppen azért, hogy egy újabb élménnyel gazdagodjak. Nem szerzőt
választottam, hanem a köteteket böngésztem át a polcaimon, amikor úgy
döntöttem, hogy leveszek néhány Rivaldát, átlapozom őket, és onnan választok
magamnak olvasnivalót. A Rivalda című könyveim nem éppen maiak − biztosan sokan
ismerik a sorozatot, minden Ünnepi Könyvhétre megjelenik egy-egy
drámagyűjtemény − az én köteteim a 70-es, 80-as évekből valók, de, gondoltam,
attól még lehetnek érdekesek. Amikor a kezembe vettem ezeket a köteteket, nem
is gondoltam, hogy igazi különlegességre bukkanok.
Karinthy Ferenc:
Házszentelő. Ezt a drámát választottam. Először is Karinthy miatt. Gondoltam,
nem lehet rossz. A kötetből kiderült, hogy a Thália Színház mutatta be a drámát
1978-ban Kazimir Károly rendezésében. Ez is jelentett némi garanciát arra, hogy
a darab jó lehet. És persze a cím: Házszentelő. Az első oldalon a helyszín
leírásából kiderül, hogy ez az épület egy présház. Hétvégi telek, nyaraló. Oda
gyűlnek össze a vendégek a házavatóra. Ez pedig nagyon hasonlít az én egyik
könyvemre. Éppen ez a Hepi Börszdéj című regényem alaphelyzete is. Ekkor már nem
volt kérdés, hogy ezt a drámát választom. Mit mondjak: még akkor sem tudtam,
milyen különös műre találtam.
A Házszentelő
története a már említett présházban illetve annak kertjében kezdődik. A házigazda
vendégeket hív, összegyűlnek a telken az elvtársak − 1978-ban járunk −:
igazgató, vezérigazgató, a kisváros gazdasági és politikai hatalmasságai.
László napot ünnepelnek, iszogatnak. Míg tart a házban az ünneplés, az olvasó
számára sok minden kiderül. Például az, hogy az egyik férfi, aki egy gyár igazgatója, tiltja a lányát egy
fiútól, de a fiatalok ebbe nem törődnek bele. Odamennek hát a kertbe, hogy ott
beszéljenek a szigorú apával. És ekkor megtörténik a tragédia: az apa dühében egy
vadászfegyverrel meglövi a fiút. Botrány. Amit jó lenne elkerülni. Amit el
kellene tussolni. A magas beosztású jó barátok meg is próbálják. A történteket
balesetnek állítják be, amit egyikük a másik helyett bevállal. A cél az, hogy
minél kisebb hűhóval záruljon le az ügy. Csakhogy egy fiatal újságírónő nyomozni
kezd… Megpróbálják leállítani, elhallgattatni, de a nő kellőképpen elszánt. A történetet nem fejezem be. Aki el szeretné olvasni a drámát, annak
legyen meglepetés. Mint ahogy nekem is az volt. Nem is igazán a történet vége.
Sokkal inkább az, hogy ezt a drámát megírták, megjelent és be is mutatták.
Magyarországon, a 70-es években.
Az egyik
bejegyzésemben már írtam, hogy ha egy művet elolvasok, nem ritka, hogy, miután
letettem a könyvet, utána olvasok az interneten, hátha találok róla valami
érdekességet. Elárulom: gyakran szoktam is. A Házszentelő után olvasgatva azt
tapasztaltam, hogy rajtam kívül van más is, aki csak mostanság jutott hozzá
ehhez a műhöz. Ugyan kicsit más formában: filmen. Mert Karinthy Ferenc
drámájából film is készült, "Gyertek el a névnapomra" címmel, ráadásul Fábri
Zoltán rendezésében. Ez is kíváncsivá tett, úgyhogy kicsit utána keresgeettem az interneten. Véleményre és egyben kulisszatitokra is bukkantam.
nkei Bence tavaly
nyáron a filmről a cink.hu weboldalon többek között ezt írta:
„Tegnap este láttam először ezt a filmet, és azóta nem jutok
szóhoz. A Gyertek el a névnapomra nem akkora
remekmű, mint Fábri leghíresebb filmjei – mondjuk Az
ötödik pecsét –, de
talán mindegyiknél merészebb. Kőkemény társadalomkritika, a rongyrázó
káderekről és a nekik falazó hatalomról, és van néhány párbeszéd, amelyek
megdöbbentően aktuálisnak hatnak ma is (a film alapjául Karinthy Ferenc Házszentelő című műve szolgált).
Nagynéném standfotósként dolgozott a filmben, tőle tudom,
hogy bár nem tiltották be, de a korszak másik kedvelt technikájához nyúlva
inkább agyonhallgatták: reklámozni nem lehetett, alig játszották, és rövid idő
alatt eltűnt a mozikból, anélkül, hogy komolyabb visszhangja lehetett volna.
Nyilván Karinthy és Fábri tekintélyének köszönhetően juthatott el egyáltalán
odáig, hogy elkészüljön. Fábri viszont már nem is rendezett több filmet, pedig
csak 66 éves volt.”
Láttam tehát,
hogy másban is felmerült: ez a darab a 70-es években bizony elég merész volt.
És még film is készült belőle… Örülök, hogy megtaláltam ezt a különleges
bejegyzést, ami arról tanúskodik, hogy az ebből készült filmet reklámozni nem
lehetett, alig játszották, és hamar el is tűnt a mozikból. S ahogy tovább kutattam
a darab után, találtam egy másik, korabeli levéltári dokumentumot, amelyből
kiderült, hogy azért a darab megjelentetése nem ment olyan simán. Érdemes
elolvasni. A linken található dokumentumban ráadásul más filmek
véleményezéséről, engedélyezéséről is megtudható néhány érdekesség, köztük a
Tanú c. filmről is.
A dokumentum
ajánló szövege:
„Az MSZMP KB
Tudományos, Közoktatási és Kulturális Osztálya, becenevén TKKO, a kultúra
irányításának és ellenőrzésének, közelebbrűl a cenzúrának egyik központi szervezete
volt a Kádár-korszakban. Az alábbi szemelvényeket találomra válogattuk a
hatalmas, és jórészt még feltáratlan levéltári anyagból. Senkit sem akartunk kipellengérezni.
E sorok egy letűnt kor jellegzetes dokumentumai. E szomorú szövegekből az is
világosan látszik, hogy abban az időben a politikát legalábbis érdekelte a
kultúra.”
Mindez itt
olvasható:
Karinthy Ferenc
Házszentelő című drámájának elolvasásával én a könyves kihívás 47. pontját
teljesítettem. A leginkább a lista ezen pontja teljesíthető ezzel a művel, mert
ez egy dráma. De éppen választható a lista 3. pontja is, mert ebből a műből
film is készült.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése